LICZBA SIEDEM W RELIGII Liczba siedem mówi o pełni i doskonałości. Siedem opisuje zupełność czegoś i jest chyba najbardziej szacowną liczbą w Objawieniu. Kiedy Jan chce przekazać nam prawdę, że Chrystus zamieszkuje w całym kościele, używa sformułowania:"Ten, który się przechadza pośród siedmiu złotych świeczników (kościołów, 1:20 i 2:1)". Pełnia siły Chrystusa jest wyrażona w "siedmiu rogach" (róg jest innym symbolem siły i władzy, 5:6). Kiedy o Chrystusie mówi się, że posiada pełnię Ducha i Bożych darów bez miary, używa się sformułowania "siedem duchów Boga" (5:6, porównaj Izajasza 11;1-3). Jego perfekcyjna mądrość i zdolność wglądu jest opisana przez powiedzenie, że ma on siedmioro oczu (5:6). Siedem pieczęci zupełnie zasłania zawartość księgi, a ich zdjęcie całkowicie ją odsłania. Siedem trąb to pełnia ostrzeżenia (8:2), a siedem wylanych czasz to pełnia bożego gniewu (15:1 i 16:1). Kiedy Chrystus mówi aby wybaczać siedemdziesiąt siedem razy, nawołuje on do wybaczania bez granic (Mateusza 18:22). Siła i władza zwierzęcia jest opisana wyrażeniem "siedem głów". Mówi to nie tylko o siedmiu rzeczywistych imperatorach i wzgórzach (17:9,10), ale i o pełni siły zwierzęcia. Nie ma tu sugestii, że zwierzę ma siłę równą Chrystusowi. Mowa jest o pełni siły we własnej sferze zwierzęcia. Nie jest trudno odgadnąć dlaczego "siedem" niesie w sobie znaczenie pełni. To właśnie po sześciu dniach pracy Bóg dnia siódmego odpoczął, po tym jak jego akt tworzenia został zakończony. Siódmy dzień zamyka tydzień. Siedem i jego wielokrotność zaczęło być używane dla opisania sytuacji lub stanu rzeczy, które mówią o pełni. Siedem sakramentów - sakramenty święte przeznaczone są dla żywych i dla wierzących. Artykułem wiary w Kościele katolickim jest, że istnieje siedem sakramentów. Są to:
Siedem Darów Ducha Świętego:
Siedem cnót głównych:
Siedem grzechów głównych – zgodnie z katechizmem kościoła katolickiego to:
Pierwsze litery łacińskich nazw siedmiu grzechów głównych tworzą słowo: SALIGIA. Określenie to w średniowieczu często używane było jako nazwa wszystkich tych grzechów łącznie i została upowszechniona przez Henryka z Ostii od XII wieku. UCZYNKI MIŁOSIERDZIA WZGLĘDEM DUSZY:
UCZYNKI MIŁOSIERDZIA WZGLĘDEM CIAŁA:
|